Головне меню

Авторизація

Хто на сайті

Нікого

Порушення прав людини як наслідок діяльності праворадикальних рухів України

Увага! Відкрито в новому вікні. PDFДрукe-mail


Пасічний Р.Я.

старший викладач кафедри політології

Національний університет “Львівська політехніка”


Порушення прав людини як наслідок діяльності праворадикальних рухів України 


Скоро відбудеться чемпіонат з футболу Євро-2012. Україна, як одна з країн, де він відбудеться, активно готується до його проведення. Та підготовка до чемпіонату – це не тільки стадіон, готелі, дороги, клуби. Це насамперед люди – уболівальники, футбольні фана-ти. Очікується приїзд уболівальників з інших країн, відповідно постає «проблема» людей з іншим кольором шкіри та віросповіданням. Активізація неонацистських та правоекстремістських угруповань та поширення їхньої ідеології серед футбольних фанів зумовлює актуальність статті. Ці організації, рухи та їхня ідеологія відповідно будуть об’єктом та суб’єктом дослідження. Проблему молодіжних праворадикальних рухів досліджували такі науковці: М. Бабій, О. Вітринська, В. Жадько, В. Калюжний, В. Любчук, В. Новік, Г. Сергієнко та ін. Новизна роботи полягає у дослідженні місця і ролі фанатських угруповань у праворадикальних організаціях та рухах.

Активізація праворадикальних рухів в Україні була спровокована резонансною подією у м. Марганець Дніпропетровської області, коли під час бійки у кафе вірменин вбив міліціонера. Як наслідок, у місті розпочались масові безлади та побиття іноземців. [4]. Тоді голосно про себе заявили такі українські організації, як «Автономні націоналісти», «Патріот України», «СПАС», «АРСА», ВО «Свобода». Якщо ж уважніше подивитись на ці організації, справді організаціями з чіткою структурою і ієрархією будуть лише «Патріот України» (колишня молодіжна Соціал-національна партія України, тепер ВО «Свобода»), ВО «Свобода» та «СПАС» (політична партія «Соціал-патріотична асамблея славян»). Решта позиціонують себе як етномережу самодостатніх українських громад без первинного керівного центру («АРСА») [7], або рух, вільний і незалежний від існуючих партій і організацій, легальна діяльність якого забезпечується формально-юридичним створенням будь-якої кількості «громадських об’єднань» різних соціальних напрямів і назв [6].

Голова ВО «Свобода» О. Тягнибок прокоментував ситуацію: «Незважаючи на щільну інформаційну блокаду, багаторічні проповіді «політ коректності» та примусове насаджуван-ня «толерантності» до чужинців, правда про трагедію прорвалась крізь тенета офіціозу. На-магання правоохоронних органів видати вбивство молодого сержанта за звичайну побутову бійку та приховати конфлікт на ґрунті ненависті до українців, не дали жодного результату. Реакція українців Марганця стала сюрпризом як для непроханих гостей, так і для предстаників влади, за сприяння якої вірменська меншина протягом багатьох років почувала себе господарем в місті та зухвало демонструвала свою зверхність над корінними мешкан-цями. Самоорганізувавшись, українці нарешті відродили кращі козацькі традиції Запорізької Січі, і дали рішучу відсіч зайдам на вулицях рідного міста. Врятуватись від народного гніву знахабнілим вихідцям із Закавказзя допомогло лише втручання загонів міліції особливого призначення, оперативно стягнутих у Марганець» [1].

На основі цих подій ВО «Свобода» констатує низку тенденцій: 

1. Завдяки потуранням демоліберальної влади та політики Брюсселя з перетворення України в багатонаціональний сміттєзбірник Європи, на території нашої держави, особливо в південно-східних регіонах, формуються справжні ґетто чужинців, які активно освоюють ураїнський життєвий простір.

2. Корумпованість антиукраїнської влади призводить до того, що кожного року зростає потік як легальних, так і нелегальних мігрантів, які цілеспрямовано осідають в українських містах. 

3. Ментальні, соціальні та культурні відмінності між мігрантами і автохтонним насе-ленням призводять до зростання міжнаціональної напруги, а небажання правоохоронних органів захищати українців від агресії чужинців призводить до трагічних наслідків.

Враховуючи це, на превеликий жаль, доводиться констатувати, що трагедія у Марганці може стати «першою ластівкою» у низці подібних інцидентів вже найближчим часом, а в перспективі Україна може постати перед загрозою масових мігрантських заворушень [5].

Схожі коментарі з’явились і на сайтах праворадикальних рухів. Щоправда вони були гострішими та інколи носили заклики до помсти та вигнання іноземців.

З часом активність цих організацій, без резонансних подій, на яких можна «робити ім’я», спала. Не маючи потужної політичної платформи вони змушені рухатись в фарватері потужніших політичних гравців (тієї ж «Свободи»), виступаючи своєрідним радикальним, молодіжним фронтом.

Діючи анонімно та відчуваючи безкарність, ці рухи уможливлюють ксенофобські всловлювання та заклики. Серед мотивів, за якими молодь утягується у вуличну – нетол-рантну діяльність, можна виділити такі чинники:

Мода. Цьому у чималому ступені сприяє ореол таємничості, невловимості, небезпеки, сили, безкарності, що створюють навколо цього явища деякі матеріали в ЗМІ. Прагнення відповідати якомусь модному образу інколи висловлюється в перевазі одягу та взуття певних торговельних марок і є лише способом виділитися з юрби. Дехто поступово втягується в естремістську активність і піддається ідеологічній обробці “старших товаришів”.

Бажання належати до групи. Стаючи скіном, виголюючи голову, беручи участь у тсовці, акціях, Інтернет-обговореннях, можна відчути себе частиною чогось більшого, відчути за своїми плечима силу та розум товаришів, які підтримають тебе у важку хвилину.

Реакція (помста, образа). Учасниками мобів можуть стати через особисту образу, ба-жання помститися, особисті невдачі. Ставши жертвою злочину, скоєного злочинцем не-слов’янської зовнішності, особа мітить тавром “злочинець-нелегал” відразу цілі національні групи та шукає способи завдати удару у відповідь.

Ідеологічні переконання. Захоплення історією, спроба осмислити своє існування, країни, нації, помножене на доступність величезної кількості матеріалів (здебільшого супер-ечливих) та першоджерел класиків з питань нацизму, фашизму, формує світогляд людини. Натхненні доступними для розуміння фальсифікаціями типу “Протокол сіонських мудреців”, роботами Клімова, Гітлера, спекулятивними відеофільмами (”Вічний жид”, “Тріумф волі”), заглиблюються у вивчення цієї тематики. Згодом частина з них починає пошук однодумців, співрозмовників, формуючи цілі ідеологічні співтовариства у Живих Журналах (ЖЖ) та на форумах в Інтернеті. Уявлювана ними соціальна значущість їхніх дій дає змогу багатьом з них впоратися з підлітковою кризою та проблемою самоусвідомлення. Людина отримує “смисл життя” – охорона білих України (Європи, світу) від “темношкірих, єврейських та інших загарбників”. 

Ситуація. Частина акцій, здійснених радикальними мобами, має спонтанний характер.

Компанія молодих людей вирішує почати “щось” – дії порятунку світу від “чужих”. Не маючи кінцевої мети, вони можуть побити іноземця або вчинити акт вандалізму. Часто це відбувається у стані алкогольного сп’яніння. Вони не можуть пояснити свої мотиви та поси-лаються на те, що “всі робили – і я робив”, або “не пам’ятаю, я був п’яний”. Тобто такі дії є радше п’яним хуліганством, аніж ксенофобією.

Наше суспільство, якщо воно претендує на перспективне майбутнє, не уявляється без домінування принципів толерантності. Її основоположна сутність має виходити з того, що держава, незалежно від будь-яких зовнішніх і внутрішніх чинників, є найбільш зацікавленою у впровадженні принципу толерантності серед своїх громадян, водночас гарантуючи їм рівність перед законом, незалежно від їхнього походження, расової та національної належності, мови, політичних поглядів та релігійних переконань. На основі правового захисту в Україні має забезпечуватися гармонійна злагода громадян, представників усіх національностей та віросповідань.


ЛІТЕРАТУРА

1. Мазур М.О. Марганець: грона гніва дозріли? – [Електронний ресурс] / М.О. Мазур //«Народна правда». – Режим доступу: http:// narodna.pravda.com.ua/local/4a4cb956e21d9/; 

2.Михальчишин Ю. Революційний соціал-націоналіст. – [Електронний ресурс] / Ю. Михальчишин //Патріот України. Головний сайт. – Режим доступу: http://www.patriotukr.org.ua/index.php?rub=stat&id=364. 

3. Патріот України. Головний сайт. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.patriotukr.org.ua /index.php?rub=doc]. 

4. Після вбивства міліціонера у Марганці почалося полювання на вірменів. – [Елек-тронний ресурс] // ТСН. – Режим доступу: http://tsn.ua/ukrayina/pislya-vbivstva-militsionera-u-margantsi-pochalosya-polyuvannya-na-virmeniv. html. 

5. Трагедія в Марганці може стати «першою ластівкою» у низці подібних інцидентів вже найближчим часом. – [Електронний ресурс] //Прес служба ВО «Свобода». – Режим дос-тупу: http://www.svoboda. org.ua/diyalnist/komentari/011123/. 

6. Чому автономні націоналісти? – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://opir.info/pro-nas/. 

7. Що таке Арійська Стрілецька Асоціація —АРСА. – [Електронний ресурс] // «Народ-ний оглядач». – Режим доступу: http://sd.org.ua/ news.php?id=13667.



Додати коментар


Захисний код
Оновити